2021-11-29 11:50Pressmeddelande

Khadija Mohamud och Hanna Böhm skapar unikt julkort till WaterAids julkampanj

Khadija Mohamud är aktuell med sin första bok Khadijas kök, utgiven på Bonnier Fakta. Foto: Helén PeKhadija Mohamud är aktuell med sin första bok Khadijas kök, utgiven på Bonnier Fakta. Foto: Helén Pe

WaterAid lanserar julkampanjen ”Rent vatten vänder världen”, och får hjälp av Hanna Böhm och Khadija Mohamud som har skapat ett unikt gåvokort som går att beställa i WaterAids gåvoshop. Gåvokortet är designat av Hanna Böhm medan Khadija Mohamud har bidragit med ett recept på de Östafrikanska munkarna mandazi.

2021 har präglats av covid-19 och klimatrelaterade katastrofer som extremtorka och översvämningar. I jul satsar WaterAid på att vända världen med rent vatten. Rent vatten som vänder människors vardag från hopplöshet till livskraft. Rent vatten som ger hopp och framtidstro där det behövs som allra mest.

I julkampanjen ”Rent vatten vänder världen” engagerar WaterAid individer och företag för en värld där fler människor får tillgång till rent vatten. I WaterAids gåvoshop går det att beställa unika julklappar att ge bort. Nytt för i år är ett vackert julkort designat av Hanna Böhm. Hon är serietecknare och illustratör vars konst präglas av starka färgskalor och detaljrikedom.

– Jag ville ta tillvara en känsla av gemenskap, fånga en mysig stund mellan släkt och vänner. Målet var att göra en illustration som kan fungera året runt, som inte nödvändigtvis är kopplad till en specifik högtid. Jag älskar att teckna mat och tycker idén med receptet i kortet är briljant, säger Hanna Böhm.

Hanna Böhm har illustrerat WaterAids nya gåvokort.

Julkortet innehåller även ett recept på mandazi, Östafrikanska munkar. Receptet är framtaget av Khadija Mohamud från Khadijas Kitchen.

– Jag växte upp i ett land där flickor blir självständiga i tidig ålder. Som nioåring hade jag ansvaret för hela hushållet, och att få tag i rent vatten var inte en självklarhet. Att dela med mig av ett av mina recept till de som väljer att stötta WaterAids arbete känns därför som en ära. Just det här receptet bakas mest i Östafrika och är perfekt till julfikat med familjen, säger Khadija Mohamud.

Alla pengar som kommer in går till organisationens arbete för att fler människor i världens fattigaste samhällen ska få hållbar tillgång till rent vatten.

Läs mer om WaterAids julkampanj ”Rent vatten vänder världen”

Läs mer om hur ditt företag kan vara med i WaterAids julkampanj

Besök WaterAids gåvoshop

Om WaterAid

WaterAid är en internationell organisation som arbetar för en värld där alla människor har tillgång till rent vatten, sanitet och hygien. Organisationen förändrar varje år miljoner människors liv genom förbättrad tillgång till rent vatten, sanitet och hygien i världens fattigaste samhällen. WaterAid samarbetar med lokala partners för hållbara och långsiktiga lösningar, och påverkar beslutsfattare att nationellt och globalt öka insatserna för att fler människor ska få hållbar tillgång till rent vatten, toaletter och hygien. WaterAid finns i 34 länder och sedan starten 1981 har över 28 miljoner människor fått tillgång till rent vatten och över 28 miljoner fått tillgång till sanitet som ett resultat av WaterAids direkta arbete. Besök www.wateraid.se för mer information.