2021-04-09 10:47Pressmeddelande

Över 10 varv runt jorden för rent vatten

Raoly från byn Tsarafangirta på Madagaskar inviger det nya vattensystem som WaterAid har installerat i byn. Foto: WaterAid/Ernest Randriarimalala Raoly från byn Tsarafangirta på Madagaskar inviger det nya vattensystem som WaterAid har installerat i byn. Foto: WaterAid/Ernest Randriarimalala

I mars genomförde WaterAid kampanjen March for Water i vilken engagerade personer gick för rent vatten genom att registrera sina steg i WaterAids stegräknare. Målet var att gå 65 miljoner steg, från Sverige till Papua Nya Guinea. Ett mål som nåddes redan efter mindre än en vecka. Totalt registrerades över 550 miljoner steg, mer än 10 varv runt jorden.

WaterAids kampanj March for Water är en succé. Målet var att gå från Sverige, genom alla länder där WaterAid arbetar för att människor ska få rent vatten, till slutmålet Papua Nya Guinea. En sträcka på 65 miljoner steg. Ett mål som slog nästa 10 gånger om. Totalt registrerades 552 801 083 steg, mer än 10 varv runt jorden, längre än från jorden till månen.

WaterAids generalsekreterare Anna Nilsdotter vill tacka alla som engagerat sig och uppmärksammat vattenfrågan i mars.

”March for Water har varit en helt fantastisk kampanj. Vi siktade på Papua Nya Guinea men nådde månen. Är det någon känsla jag tar med mig från March for Water så är det hopp. Med allt detta engagemang är jag säker på att vi kan nå en värld där alla människor har rent vatten. Tack till alla som har kämpat tillsammans med oss i mars. Ni är vatten värda!” säger Anna Nilsdotter.

4978 personer var med i March for Water 2021. Många av dem gick tillsammans med sitt företag eller förening som valt att bli partner till March for Water. Huvudpartner till kampanjen var WW ViktVäktarna, och deras medlemmar registrerade under mars hela 265 226 708 steg. WW ViktVäktarna skänkte även 100 000 kronor till WaterAids arbete för att fler människor ska få rent vatten. Andra viktiga partners har varit Getinge, Fitvia, GANT och Pollex.

En extra bonus för alla som gick var att Christer Fuglesang, den förste svensk att besöka rymden, skickade en hälsning när månen passerades.

”Jag tog mig längre bort från jorden än någon svensk någonsin hade gjort tidigare, men tyvärr lyckades jag inte ta mig hela vägen fram till månen. Men det har ju faktiskt ni gjort, och ni har gjort det tillsammans. Å WaterAids vägnar vill jag tacka alla er som har gått för rent vatten i mars. Vilken fantastisk insats. Och glöm inte att vi alla behöver rent vatten för att överleva. Det gäller både på jorden och i rymden” sa Christer Fuglesang.

Se Christer Fuglesangs hälsning här

Hur långt är 550 miljoner steg?

• Mer än 10 varv runt jorden
  • Längre än från jorden till månen
  • 414 600 812 meter, 414 600 kilometer, 41 460 mil

Vad är March for Water

Varje dag går miljoner kvinnor världen över i timmar efter vatten. Vatten som är smutsigt och livsfarligt att dricka. Idag saknar 785 miljoner människor tillgång till rent vatten. I 8 av 10 fall är det flickors och kvinnors uppgift att hämta vatten till familjen, en uppgift som ofta tar flera timmar i anspråk varje dag.

Den dagliga bördan av att bära vatten leder till att kvinnor inte har tid att arbeta och få en inkomst, och flickor tvingas sluta i skolan. Istället fastnar de i en ond cirkel av fattigdom och sjukdom. De kommer inte längre än till ett smutsigt vattenhål.

I mars varje år genomför WaterAid därför kampanjen March for Water i vilken engagerade personer registrerar sina steg i WaterAids stegräknare. Kampanjen syftar till att öka med­veten­heten om problemet och engagera människor att bli en del av lösningen genom att sprida in­for­ma­tion och stötta organisationens ar­bete med gåvor eller in­sam­lin­gar.

I March for Water deltar även flera före­tag, föreningar och skolor genom att skänka pengar och engagera sina medarbetare, medlemmar, elever och kunder.

Om WaterAid

WaterAid är en internationell organisation som arbetar för en värld där alla människor har tillgång till rent vatten, sanitet och hygien. Organisationen förändrar varje år miljoner människors liv genom förbättrad tillgång till rent vatten, sanitet och hygien i världens fattigaste samhällen. WaterAid samarbetar med lokala partners för hållbara och långsiktiga lösningar, och påverkar beslutsfattare att nationellt och globalt öka insatserna för att fler människor ska få hållbar tillgång till rent vatten, toaletter och hygien. WaterAid finns i 34 länder och sedan starten 1981 har över 28 miljoner människor fått tillgång till rent vatten och över 28 miljoner fått tillgång till sanitet som ett resultat av WaterAids direkta arbete. Besök www.wateraid.se för mer information.